Количество игроков: 
2-4
Рекомендуемый возраст: 
12-99
Среднее время игры: 
60 минут

76 cards
55 tokens
English rules

As we all know, evolution never stops... Regarding the fact that it affects not only the Kingdom of animals but the Plants too we invented a new expansion for “Evolution” board game named Plantarum.

It's hard to imagine life on Earth without plants... because plants not only produce oxygen but also provide food or shelter for many animals and insects. Therefore, plants as well as animals evolved to survive and to adapt to the environment. Some plants have grown spikes, some learned to survive at low temperatures and others became predators.

The main feature of the Plantarum expansion is that we got rid of dice, which means no more blind randomness. With an expansion the food base is determined by plants that appear, grow and fructify according to a specific algorithm. This feature allows you to predict and calculate the amount of available food.

Plants on the game field are common for every player; any player can affect the course of the evolution of plants that goes due to special plant traits. So a player has a few options: he can adapt a plant only for his animals (e.g. to make a root vegetable plant for his burrowing animal); he can make a plant better for every player or he can help a plant to survive.

Now let us tell you more about the plants!

Beware of the Carnivorous plant because it can eat your animal in one bite! It can attack or counter-attack your animal if you try to steal some food from it. A Liana plant grows very fast and produces food for any animal. There is also a very interesting and useful trait that can be played on a plant: Spiky trait gives your animal a shelter that would save an animal from an attack of a predator. We carefully thought out all the details of different kingdoms of living organisms and added also a Fungus. The Fungus lives because it eats animal and plant remains… a lot more various plants you’ll find in the Plantarum expansion! 

Об авторе

кандидат биологических наук

Создатель игры — выпускник Биологического факультета МГУ им. Ломоносова.

В настоящее время является научным сотрудником НИИ физико-химической биологии. Д.А. Кнорре - автор множества научных статей. Свободное время посвящает популяризации любимой науки, в том числе разработке игр, моделирующих функционирование различных экосистем.

Сергей Мачин — российский автор настольных игр, один из основателей и ведущий разработчик издательства «Правильные игры». Родился и живёт в Москве. Создатель серии «Зельеварение», коллекционной карточной игры «Война», настольных игр «Варенье», «Загадка Леонардо», «Сильное колдунство», «Конфетти», «Японский домик» и других. В «Правильных играх» Сергей Мачин не только разрабатывает собственные настольные игры, но также отвечает за графический дизайн и продюсирует игры других авторов.

Самая известная игра Сергея Мачина — «Зельеварение». В 2010 году она была признана лучшей отечественной настольной игрой по версии сайта boardgamer.ru и получила премию «Прэмми» как самая известная российская игра, а также стала любимой игрой конвента «ДетКон» и вошла в зал славы красноярской выставки «Мипл». «Загадка Леонардо» была отмечена сайтом btrain.ru как «Интеллектуальный тренажёр 2010», а «Варенье» получило премию крупнейшего российского портала о настольных играх «Тесера» в номинации «Лучшая детская игра 2012». Все три игры удостоились рекомендаций детских психологов. Многие настольные игры Сергея Мачина выпущены и продаются за рубежом: в США, Германии, Польше, на Украине, а «Зельеварение» вызывает неизменный интерес на тематических выставках в Европе и Америке.